مشاوره تحصیلی, مقالات

اصول مطالعه صحیح

اصول مطالعه صحیح

این مقاله پیرامون موضوع روش های مناسب و کارامد برای داشتن مطالعه مفید و موثر می پردازد. با دانستن اصول مطالعه صحیح می توانید یادگیری بهتری داشته باشید. با مشاوره های دکتر برقعی همراه باشید.

هر فردی روش های خاصی برای یادگیری دارد. عواملی مانند ضریب هوشی، سن، ژنتیک و محیط نیز می تواند تاثیر گذار باشد. مطالعه موثر با نگرش درست شروع می شود. یک دیدگاه مثبت می تواند مطالعه را از یک تنبیه به فرصتی برای یادگیری تغییر دهد.

هنگام یادگیری نحوه مطالعه مؤثر، هیچ رویکرد واحدی برای همه وجود ندارد. روش های مطالعه باید متناسب با هر دانش آموز باشد. هر کس توانایی های متفاوتی دارد، بنابراین مهم است که تعیین کنید چه روشی مناسب شما است و نوع یادگیری شما به چه نحوی است.

برای برخی از دانش آموزان، مطالعه و با انگیزه ماندن به راحتی انجام می شود. برخی دیگر ممکن است مجبور باشند کمی سخت تر کار کنند.

بسیاری از دانش‌آموزان فکر می کنند که عادات مطالعه دوران دبیرستان آن‌ها در دانشگاه چندان مؤثر نیست. زیرا دانشگاه با دبیرستان کاملاً متفاوت است. کلاس‌ها بزرگ‌تر هستند، امتحانات ارزش بیشتری دارند، مطالعه شدیدتر است. این بدان معنا نیست که مشکلی در شما وجود دارد،بلکه به این معنی است که شما باید مهارت های مطالعه موثرتری را بیاموزید.

اصول مطالعه صحیح - مطالعه کردن

اهمیت مطالعه کردن مفید

یافتن بهترین راه برای مطالعه فرآیندی است که باید به صورت مداوم دنبال شود. این چیزی نیست که بتوان آن را به شب قبل از آزمون واگذار کرد. شما باید مهارت های مطالعه خود را به مرور زمان بهبود ببخشید تا بفهمید کدام روش موثر است.

اگر اصول مطالعه صحیح را بدانید، استرس و نگرانی قبل امتحان را نخواهید داشت. همچنین فرصت دارید مطالب را به درستی مرور کرده و تمرین کنید.

تسلط بر مطالعه موثر نه تنها یادگیری را برایتان آسان تر می کند، بلکه به شما کمک می کند تا نمرات بهتری را در دوره تحصیل کسب کنید.

روش های اصول مطالعه صحیح

یادگیری برای همه یکسان نیست. بنابراین، قبل از شروع مطالعه مطالب، روش مطالعه خود را بدانید تا مجبور نباشید چندین بار یک موضوع را مطالعه کنید و زمان را از دست بدهید. روش های متفاوتی برای مطالعه وجود دارد. رایج ترین روش های مطالعه عبارتند از:

شنیداری: گوش برای شنیدن است. سعی کنید هنگام تدریس معلم تمرکز داشته باشید و با دقت گوش کنید. زیرا گوش دادن ساده ترین و بهترین شکل یادگیری می باشد.

بصری: امروزه یادگیری بسیار آسان شده است. هر نوع فیلم های آموزشی در کانال های تلگرام و یوتیوب موجود است. اگر از زبان معلم خود متوجه نشدید یا نیاز به یادگیری بیشتری دارید، می توانید از طریق فیلم های آموزشی یادگیری خود را تقویت کنید.

قبل از مطالعه برنامه ریزی کنید

همیشه یک برنامه ریزی برای کارهایتان داشته باشید. لیست تمام کارهای مربوط به درس، تکالیف و آزمون را در ساعاتی که قصد انجام آن را دارید، مشخص کنید تا فراموش نشود. برای هر جلسه مطالعه اهداف مشخصی تعیین کنید، مثلاً چند موضوع را تا پایان جلسه پوشش خواهید داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه ریزی درسی، مقاله برنامه ریزی درسی، راز موفقیت در تحصیل را مطالعه کنید.

سر کلاس بیشتر توجه کنید

هنگام صحبت کردن معلم، تمرکز روی درس بسیار مهم است. زیرا بیشترین یادگیری موثر، زمانی است که در همان ساعات اولیه توسط معلم توضیح داده می شود. بدین ترتیب، یادداشت برداری به زبان خودتان و گوش دادن فعال را حتما تمرین کنید. این امر به شما کمک می کند تا آنچه را که در کلاس آموزش داده می شود بهتر بشنوید و بفهمید.

عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید

همیشه بعضی عوامل مانند تلفن های همراه، رسانه های اجتماعی و دوستان هستند که ممکن است باعث حواس پرتی شما شود. برای اینکه صحبت های معلم را بهتر متوجه شوید باید روی مبحث درس متمرکز شوید و عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید. خاموش کردن تلفن همراه به شما کمک می کند تا دقیق تر به معلم خود توجه می کنید.

اصول مطالعه صحیح - مرکز مشاوره

حتما یادداشت برداری کنید

نوشتن یادداشت های واضح و کامل در کلاس به شما کمک می کند تا اطلاعاتی را که یاد می گیرید پردازش کنید. این یادداشت ها هنگام مطالعه بسیار به شما کمک می کند.

ذهن انسان نکات کلیدی که شخص مقابل هنگام صحبت کردن به آن ها تاکید می کند را ذخیره می کند. اما ممکن است بعد از مدتی فراموش شود. پس بهتر است در زمان صحبت کردن آن را بصورت کلید واژه و خلاصه یادداشت کنید.

یکی از روش های یادداشت برداری که در دانشگاه کورنل منتشر شده است قرار ذیل است.

مرور کردن: هفته ای 10 دقیقه به یادداشت های خود روجوع کنید و آن ها را مرور کنید.

ضبط کردن: اگر در نوت برداری ضعیف عمل می کنید سعی کنید صدای معلم خود را ضبط کنید.

سوال کردن: بر اساس آنچه یادداشت کرده اید، سوال هایی مطرح کنید و از معلم خود بپرسید.

حفظ کردن: یادداشت های خود را بخوانید، بفهمید و سپس سعی کنید از حفظ آن ها را پاسخ دهید.

اگر متوجه نمی شوید، سؤال بپرسید

اگر چیزی را متوجه نشدید حتما از معلم خود سؤال بپرسید. در صورتی که باز هم به آموزش و یادگیری نیاز داشتید می توانید از فیلم های آموزشی کمک بگیرید. با معلم خود صحبت کنید و در صورت نیاز قبل از آزمون، توضیح یا کمک اضافی بخواهید.

یادداشت‌های کلاس را هر شب مرور کنید

بعد از مدرسه، یادداشت های کلاس را مرور و گسترش دهید. مرور یادداشت‌ها به انتقال مطالب آموخته‌شده از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت کمک خواهد کرد.

محیط مناسب برای مطالعه فراهم کنید

بهترین محیط مطالعه مکانی است که آرام، نور کافی و در منطقه کم تردد باشد. مطمئن شوید که فضای کاری روشنی برای مطالعه و نوشتن وجود دارد. نیازهای هر کس متفاوت است، بنابراین مهم است که مکانی را پیدا کنید که برای شما مناسب است و موجب حواس پرتی شما نمی شود.

مطالعه در فواصل کوتاه

برای هر 30 دقیقه مطالعه، یک استراحت کوتاه 10-15 دقیقه ای برای تجدید روحیه خود داشته باشید. جلسات کوتاه مطالعه به شما کمک می کند از زمان مطالعه خود به بهترین نحو استفاده کنید.

ساده کردن یادداشت های مطالعه

اگر یادداشت برداری درستی تهیه کرده باشید و هنگام مطالعه آن ها را سازماندهی کنید به مطالعه شما کمک زیادی خواهد کرد. یکی از روش های یادداشت برداری هنگام مطالعه پررنگ کردن کلمات کلیدی و خط کشیدن زیر آن ها می باشد. برای سازماندهی و ساده کردن اطلاعات و کمک به یادآوری بهتر، از وسایل کمک بصری مانند نمودارها، فیلم ها، نقشه ها و لوازم آموزشی استفاده کنید.

اصول مطالعه صحیح - دکتر برقعی

مطالعه گروهی داشته باشید

کار با همکلاسی ها یک محیط تعاملی را برای شما ایجاد می کند. کار گروهی به شما فرصتی می دهد تا دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، سوال و جواب از یکدیگر باعث می شود اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و مشکلات درسی تان را حل کنید.

اصول مطالعه صحیح با تمرین و تکرار

برخی موضوعات درسی نیاز به مطالعه بیشتری دارند. شما باید در برنامه ریزی درسی خود، زمان زیادی به آن اختصاص دهید. در کنار این، سعی کنید موضوعات مورد مطالعه را قبل از آزمون، چندین بار تمرین و تکرار کنید.

با صدای بلند مطالعه کنید

برخی از روانشناسان می گویند از اصول مطالعه صحیح، تمرین با صدای بلند است که برای برخی افراد بسیار کارامد است. زیرا با این روش نکات کلیدی که باید در ذهن باقی بماند بهتر در خاطرتان حفظ می شود.

با مشاوره های دکتر برقعی هوشمندانه مطالعه کنید

دانستن نحوه مطالعه موثر مهارتی است که برای زندگی شما مفید خواهد بود. توسعه مهارت های مطالعه موثر به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد. اگر اصول مطالعه صحیح را دنبال کنید، نتایج خوبی بدست خواهید آورد.

دکتر برقعی از برترین مشاوره های تحصیلی است که می تواند به شما دانش آموزان عزیز در زمینه های مختلف از ابتدایی تا کنکور آموزش انتخاب رشته ، برنامه ریزی ، نحوه مدیریت استرس ، نحوه تندخوانی و دادن انگیزه به دانش آموزان خدمات کاملاً حرفه ای ارائه دهد.

در صورت دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با شماره ی دکتر برقعی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *