مقالات

راهکارهای مدیریت استرس قبل از آزمون

مدیریت استرس

مدیریت استرس در زندگی بسیار مهم است زیرا همه افراد تا حدودی دچار استرس می شوند و به یکی از واقعیت های زندگی روزمره ما تبدیل شده است. روزهایی است که استرس تنهایی، مشکلات سلامتی، قبولی در آزمون کنکور و دانشگاه یا پیدا کردن کار را داریم.

تشخیص استرس همیشه آسان نیست، اما راه‌هایی برای شناسایی علائمی وجود دارد که ممکن است فشار زیادی را تجربه کنید. گاهی اوقات استرس می‌تواند از یک منبع واضح ناشی شود، اما گاهی اوقات حتی استرس‌های کوچک روزانه ناشی از کار، مدرسه، خانواده و دوستان می‌تواند بر ذهن و بدن شما تأثیر بگذارد.

قبل از ورود به بحث اصلی میخواهیم که بدانیم استرس چیست؟ مدیریت استرس به چه نحوی است؟

تعریف استرس

استرس را می توان به عنوان هر نوع تغییری که باعث فشار فیزیکی، عاطفی یا روانی می شود تعریف کرد. استرس پاسخ بدن شما به هر چیزی است که نیاز به توجه یا اقدام دارد.همه افراد تا حدی استرس را تجربه می کنند. با این حال، نحوه واکنش شما به استرس، تفاوت زیادی در رفاه کلی شما ایجاد می کند.

انواع استرس شامل موارد زیر می شود :

استرس حاد: استرس حاد یک نوع استرس بسیار کوتاه مدت است که می تواند مثبت یا ناراحت کننده تر باشد. این نوع استرسی است که ما اغلب در زندگی روزمره با آن مواجه می شویم.

استرس مزمن: استرس مزمن استرسی است که پایان ناپذیر و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، مانند استرس یک ازدواج بد یا یک شغل بسیار سخت. همچنین می تواند ناشی از تجربیات آسیب زا و ترومای دوران کودکی باشد.

استرس حاد اپیزودیک: این یک استرس حادی است که به نظر می رسد شایع است و یک روش زندگی است و زندگی پر از پریشانی مداوم را ایجاد می کند.

استرس سرگرم کننده و هیجان انگیز: این به عنوان یک نوع استرس مثبت شناخته می شود که می تواند شما را پرانرژی نگه دارد. این با افزایش آدرنالین همراه است، مانند زمانی که در حال اسکی یا مسابقه برای رسیدن به یک ضرب الاجل هستید.  برای غلبه بر استرس های روزمره و آزمون ها باید نحوه ی مدیریت استرس را بدانیم.

بیشتر بخوانید: چگونه مطالعه موثری داشته باشیم؟

مدیریت استرس - دکتر برقعی

مدیریت استرس

طیف وسیعی از تکنیک‌ها و روان‌درمانی‌ها با هدف کنترل سطح استرس فرد، به‌ویژه استرس مزمن، معمولاً با هدف و انگیزه بهبود عملکرد روزمره است. مدیریت استرس برای داشتن یک زندگی نرمال و بدون دغدغه است و شما با کنترل استرس خود می توانید روابط اجتماعی، آرامش، تفریح و مقاومت در برابر فشار ها را ایجاد کنید. مدیریت استرس برای شما کمک میکند که تا فشار های روانی که در زندگی متحمل می شوید را کاهش دهد.

راهکار های مدیریت استرس قبل آزمون

بسیاری از محققان بر این عقیده اند که داشتن یک برنامه خوب و منظم می تواند شما را در کنترل و مدیریت استرس کمک کند. عوامل مهمی مانند فعالیت های فیزیکی، خواب کافی، برنامه غذایی مناسب و غیره نقش مهمی در هنگام مواجه با استرس شما دارد.

ورزش کردن

ورزش باعث ترشح اندورفین می‌شود و به ما احساس خوبی می‌دهد. ما احساس موفقیت زیادی از ورزش می کنیم و همچنین اغلب همراه با سایر گام های مثبت به سمت سلامت روان، مانند گذراندن وقت با افراد دیگر یا زمانی در خارج از منزل است.

تحقیقات نشان داده است که ورزش در درمان علائم افسردگی به اندازه درمان‌های صحبت کردن یا داروهای ضد افسردگی مؤثر است. ورزش حتی می تواند به شما کمک کند به خواب بروید و در نتیجه استرس را کاهش دهید.

به خاطر داشته باشید که ورزش نیازی به سختی ندارد  یوگا، پیاده روی کوتاه و حرکات کششی همگی می توانند به مزایای سلامت روانی فوق العاده ای منجر شوند و به کاهش تنش کمک کنند.

اگر می‌خواهید حرکت کنید اما برای الهام گرفتن تلاش می‌کنید، ببینید چه طرح‌هایی در مدرسه یا دانشگاه  شما موجود است و با باشگاه‌ها و جوامع درگیر شوید. معمولاً مجموعه عظیمی از فعالیت‌ها از پیاده‌روی تا رقص، بسکتبال تا بوکس و هنرهای رزمی تا یوگا وجود دارد.

خوب بخوابید

شارلوت می‌گوید: «حفظ یک برنامه خواب برای سلامت روان و مدیریت استرس از اهمیت بالایی برخوردار است. وقت گذاشتن برای استراحت قبل از خواب می تواند به کیفیت خواب شما کمک کند. سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی بخوابید و در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. هفت تا هشت ساعت توصیه می شود.

استرس اغلب می تواند الگوی خواب شما را مختل کند، بنابراین سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب هر کاری که می توانید برای آرامش خود انجام دهید. حمام کنید تا آرام شوید، برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا کنید یا ساکت بنشینید و بخوانید. تا حد امکان از تماشای نمایشگر خودداری کنید و حداقل یک ساعت قبل از خواب لپ تاپ، تلفن و تبلت را خاموش کنید.

شارلوت می‌افزاید: «اگر در همان اتاقی که در آن می‌خوابید مطالعه می‌کنید، کتاب‌ها و میزتان را با یک ملحفه یا صفحه نمایش بپوشانید».

دانش‌آموزان، با برنامه‌های فشرده‌شان، به خاطر کمبود خواب بدنام هستند.اکثر دانش آموزان و دانشجویان شب امتحان تا دیر شب و بعضن هم تا صبح بیدار می مانند که این خود استرس شما را افزایش میدهد و باعث میشود که تمرکز کافی بر امتحان نداشته باشین.

موسیقی گوش کنید

موسیقی یک تسکین دهنده استرس راحت که فواید شناختی بسیاری دارد، موسیقی می تواند به شما کمک کند تا استرس را از بین ببرید و یا خود را آرام کنید یا ذهنتان را بر اساس شرایطتان تحریک کنید.

دانش‌آموزان می‌توانند با نواختن موسیقی کلاسیک در حین مطالعه، نواختن موسیقی شاد برای «بیدار شدن» ذهنی، یا استراحت با کمک ملودی‌های آرام مورد علاقه‌شان، از مزایای موسیقی بهره ببرند.

رژیم غذایی سالم داشته باشد

رژیم غذایی شما می تواند قدرت مغز شما را تقویت کند یا انرژی ذهنی شما را کاهش دهد. یک رژیم غذایی سالم می تواند هم به عنوان یک تکنیک مدیریت استرس و هم به عنوان یک کمک مطالعه عمل کند.

بهبود رژیم غذایی می تواند شما را از تجربه نوسانات خلقی مرتبط با رژیم غذایی، سبکی سر و موارد دیگر دور نگه دارد.برای اینکه ساعت طولانی قرار است مطالعه کنید، پس مهم است که رژیم غذایی سالام و پر انرژی داشته باشد.

مدیریت استرس - مشاوره تحصیلی

تجسم را تمرین کنید

استفاده از تصاویر هدایت شده برای کاهش استرس آسان و موثر است. تجسم ها می توانند به شما کمک کنند آرام شوید، از چیزی که به شما استرس می دهد جدا شوید و پاسخ استرس بدنتان را خاموش کنید.

همچنین می‌توانید از تجسم‌سازی‌ها برای آماده شدن برای ارائه‌ها استفاده کنید. با مشاهده واضح عملکرد خود همانطور که می‌خواهید، امتیاز بالاتری در آزمون‌ها کسب کنید.

مکان مطالعه را خوب انتخاب کنید

در زمان مطالعه باید مکان آرام و بی سر و صدا را در خانه ویا کتابخانه انتخاب کنید، سعی کنید همیشه یک جای ثابتی ننشینید و روی اتاق و اطراف تان از کاغذ های زیادی پاک کنید. اگر به مدت زمان طولانی یک جای بنشیند کسل کننده است.

اگر جای مطالعه تان را عوض کنید، شگفت زده خواهید شد که چطور کار به این سادگی می‌تواند به شما احساس تجدید قوا و دوباره آماده شدن و انرژی گرفتن برای مطالعه را بدهد.

مدیریت زمان

مردم اغلب وقتی احساس می‌کنند که برای انجام یک کار کمبود وقت دارند، استرس می‌گیرند. این می‌تواند مربوط به مطالعه یا کار باشد یا حتی ناشی از احساس غرق شدن در فعالیت‌های اجتماعی باشد. با این حال، تکنیک های ساده مدیریت زمان می تواند به شما کمک کند تا احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید.

سعی کنید برنامه ای مکتوب ایجاد کنید، وظایف خود را به بخش های قابل مدیریت تقسیم کنید، بر این اساس برنامه ریزی کنید و هر روز زمانی را برای استراحت یا معاشرت اختصاص دهید. کار خود را به کارهای فوری و غیر فوری و کارهای مهم و غیر مهم تقسیم کنید.

نفس های آرام بخش بگیرید

وقتی بدن شما پاسخ استرس را تجربه می کند، اغلب آنقدر که می توانید واضح فکر نمی کنید. یک راه سریع برای آرام شدن، تمرینات تنفسی است. این کارها را می‌توان تقریباً در هر مکانی انجام داد تا استرس را در چند دقیقه کاهش دهد. به‌ویژه برای کاهش اضطراب قبل یا حتی در طول آزمایش، و همچنین در زمان‌های دیگری که استرس احساس می‌شود بسیار مؤثر است.

مشاوره تحصیلی با دکتر برقعی

دکتر برقعی از برترین مشاوره های تحصیلی در ایران می باشد که می تواند شما دانش آموزان را در زمینه برنامه ریزی درسی، مدیریت استرس، انتخاب رشته و غیره راهنمایی کند. برای دریافت مشاوره تحصیلی با دکتر برقعی همین حالا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *