مقالات

تاثیر انتخاب رشته تحصیلی بر آینده شغلی دانش آموزان

انتخاب رشته تحصیلی

انتخاب رشته تحصیلی : هنگامی که دانش آموزان دوره دبیرستان را سپری می کنند به فکر آینده شغلی خود می افتند. به همین دلیل، سعی می کنند به دنبال علایق خود هستند تا در آینده شغل مناسبی مطابق با رشته تحصیلی خود داشته باشند.

در ادامه مقاله درمورد تاثیر انتخاب رشته دانش آموزان بر آینده شغلی آن ها صحبت می کنیم. در صورت مشاوره انتخاب رشته می توانید با دکتر برقعی، در ارتباط شوید و از راهنمایی های لازم بهره بگیرید.

انتخاب رشته تحصیلی تاثیر زیادی در آینده شغلی شما خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است از همان ابتدا به استعداد و علایق خود پی ببرید و به آینده شغلی خود فکر کنید. برای تصمیم گیری بهتر استفاده از تجربه و راهنمایی های مشاوران به شما کمک خواهد کرد.

عوامل مهم و تاثیرگزار بر انتخاب رشته

در اغلب کشورها سیستم آموزشی به گونه ای است که دانش آموزان تا پایه نهم در زمینه های عمومی تحصیل می کنند. اما پس از آن نظر به استعداد و علایق خود به دنبال هدف مشخصی می روند و تصمیمات مهم زندگی خود را می گیرند.

اما اینکه چه مسائلی در انتخاب رشته تاثیرگزار هستند و چگونه می توان رشته مناسبی را انتخاب کنید در ادامه به شما خواهیم گفت.

اگر شما بدون آگاهی و علاقه مندی رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید، ممکن است در آینده دلسرد، نگران و مضطرب باشید. در برخی مواقع فرد به سراغ شغلی می رود که هیچ ارتباطی به رشته تحصیلی ندارد و بدین ترتیب در شغل مربوطه از تخصص خاصی برخوردار نیست.

انتخاب رشته تحصیلی - مشاوره تحصیلی دکتر برقعی

نقش مشاوره تحصیلی در انتخاب رشته

دانش آموزان نقش مهمی در انتخاب رشته تحصیلی خود دارند و بهتر است خود شخص تصمیم نهایی را بگیرد. در این میان مشاوره والدین، معلمان و مشاورین تحصیلی می تواند این تصمیم گیری را راحت تر کند.

مشاور تحصیلی باید بر اساس آگاهی و اطلاعات دقیق از دانش آموز طی چندین جلسه حضوری صورت گیرد. بدین ترتیب، مسیر انتخاب رشته و در نهایت آینده شغلی آن ها روشن تر خواهد شد.

برخی از افراد بجای استفاده از مشاوره تحصیلی، بر اساس عواملی مانند سنت های خانوادگی، رقابت با دوستان، سطح اجتماعی رشته تحصیلی و غیره تصمیم گیری می کنند.

برای حل این مسئله، نظام آموزشی کشور باید با توجه به نقش مشاوره تحصیلی در راستای رسیدن به اهداف آموزشی و انتخاب درست رشته تحصیلی و درنتیجه انتخاب شغل زمینه سازی کند.

استعداد عامل مهم در انتخاب رشته و شغل

یکی از عوامل مهم که باعث موفقیت دانش آموزان در رشته های انتخابی و شغل آینده آن ها می شود، استعداد می باشد. نداشتن استعداد، توانایی و مهارت، پیشرفت شما را در زمینه شغلی که دارید، کند می کند. لازم است تا زمان بیشتری را برای آموختن و کسب تجربه اختصاص دهید.

اگر جوانان در زمینه مهارت، انتخاب رشته و آینده شغلی خود اطلاعاتی ندارد، بهتر است با یک شخص باتجربه مشورت کند تا راه خود را بهتر پیدا کند. در اینجا، پدر و مادر، معلم و در مرحله آخر مشاور می تواند برای شما کمک کند.

بهتر است پایه های انتخاب شغل و زمینه سازی برای رسیدن به اهداف شخصی در سنین پایین تر گذاشته شود. با در نظر داشتن عوامل مهم و تاثیرگذار، شخص می تواند مسیر شغلی خود را به نحو درستی هدایت کند.

خوشبختانه آزمون های استعداد سنجی برای محک زدن دانش آموزان و کشف مهارت ها بسیار کمک می کند. در بعضی مواقع استعدادهای فرد تحت تاثیر احساسات و علایق آن ها قرار می گیرد. به عنوان مثال، شخصی که به نقاشی علاقه مند است ممکن است این علاقه را به حساب استعداد خود پنداشته و همین راه را ادامه دهد.

نقش علائق شخصی در انتخاب شغل

علاوه بر استعداد، علاقه و تمایل شخص در بسیاری از امور مهم و تاثیرگزار است. حتی می توان گفت از عامل استعداد هم مهم تر است. زیرا افراد دوست ندارند کارهایی را انجام دهند که علاقه ای به آن ندارند. از طرفی با داشتن علاقه، میل و انگیزه شخص نیز به کسب تجربه و یادگیری بیشتر خواهد شد.

شاید در ابتدا فکر کنید با شروع کردن فعالیت کم کم انگیزه و علاقه بوجود خواهد آمد، اما این فقط یک پیش بینی است. بهتر است با توجه به استعدادهای خود به دنبال علایق خود بروید.

باورهای غلط در انتخاب رشته و آینده شغلی

برخی از دانش آموزان بجای بررسی علایق و استعدادهای خود تحت تاثیر باورهای غلط اطرافیان خود قرار می گیرند. در نتیجه ممکن است به دنبال رشته تحصیلی بروند که هیچ علاقه و شناختی به آن ندارند. به عنوان مثال، برای کسب درآمد بیشتر در آینده رشته های مهندسی و پزشکی را انتخاب می کنند. در صورتی که مهارت خاصی در زمینه دروس مورد نظر ندارند و این امر در آینده مشکلات بسیاری برای شما ایجاد خواهد کرد. حتی ممکن است انگیزه خود را نسبت به تحصیل و کار از دست بدهید.

انتخاب رشته تحصیلی - آینده شغلی

برخی از عوامل مهم دیگر در انتخاب رشته و شغل

در کنار استعداد، علاقه و مهارت عوامل دیگری نیز وجود دارد که در انتخاب رشته تحصیلی تاثیرگذار است. بدین ترتیب با انتخاب غلط رشته تحصیلی در مسیر شغلی قرار می گیرید که هیچ ارتباطی با رشته شما و علایق شما ندارد. در ادامه برخی از این عوامل را به تفصیل بیان می کنیم.

انتخاب رشته براساس ضعف و قوت دانش آموز: برخی از دانش آموزان به دلیل گرفتن نمره خوب در یک درس خاص، ممکن است به سمت همان رشته تحصیلی برود. درصورتی که هیچ علاقه ای در کار نیست. برخی دیگر که از دروس سخت مانند فیزیک و ریاضی فراری هستند هرگز به رشته های مهندسی یا پزشکی فکر نمی کنند. از همین رو به انتخاب های غلطی دست می زنند که با علاقه آن ها مغایرت دارد.

مشکلات عاطفی و خانوادگی: طرز فکر خانواده ها و فشارهای روانی باعث ایجاد استرس در دانش آموزان می شود و ممکن است شخص مجبور به اشتباه غلط شود.

تاثیرپذیری از دوستان: این مسئله بسیار شایع است که دانش آموزان بدون در نظر داشت ویژگی های فردی و تحصیلی خود، تحت تاثیر نظرات دوستان خود قرار می گیرند.

مشاوره با افراد ناآگاه: مشورت با اشخاصی که اطلاعاتی در زمینه انتخاب رشته تحصیلی ندارند می تواند موجب انتخاب نادرستی شود.

روش های انتخاب رشته تحصیلی

برای داشتن شغل مناسب در آینده باید در دوره تحصیلی دقت کنید تا رشته خود را طبق علاقه، مهارت و انگیزه خود انتخاب کنید. در ساده ترین حالت می توانید خودتان را نظر به عملکرد و فعالیت روزانه خود کشف کنید. اگر خودتان متوجه این مسئله نیستید، بهتر است از یک مشاوره تحصیلی کمک بخواهید. در طی چندین جلسه شخصیت و توانایی های فردی خود را پیدا می کنید.

مشاوره تحصیلی با مطالعه تاریخچه زندگی شما و بررسی نمرات، توانایی های شما را می شناسد و شما را به سمت مسیر موفقیت راهنمایی می کند. برخی از ملاک های مهم انتخاب رشته تحصیلی قرار ذیل هستند:

  • سنجش علایق شخصی
  • دانستن مهارت و توانایی شخصی ( صحبت کردن، ارتباطات، محاسبه و …)
  • درک تیپ شخصیتی( هنری، اجتماعی، واقع گرا و …)
  • شناسایی اهداف و ارزش های فردی
  • استفاده از مشاوره تحصیلی

مشاوره انتخاب رشته تحصیلی با دکتر برقعی

برای تصمیم گیری بهتر در انتخاب رشته، ابتدا به استعداد و علایق خود پی ببرید و سپس با توجه به مهارت و توانایی خود با یک مشاوره تحصیلی صحبت کنید. زیرا با مشخص کردن اهداف خود و انتخاب درست رشته تحصیلی، انگیزه و علاقه مندی شما برای پیشرفت و موفقیت های شغلی در آینده بیشتر خواهد شد.

دکتر برقعی از برترین مشاوره های تحصیلی است که می تواند شما دانش آموزان را در زمینه انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده تان راهنمایی کند. در صورت دریافت هرگونه مشاوره تخصصی در این زمینه با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *