مقالات, مشاوره تحصیلی

برنامه ریزی درسی، راز موفقیت در تحصیل

برنامه ریزی درسی

در این مقاله به موضوع برنامه ریزی درسی، اهمیت آن و نحوه اجرای برنامه ریزی می پردازیم. با مطالعه این مقاله یاد می گیرید که چگونه با برنامه ریزی دقیق موفقیت در تحصیل را از آن خود کنید.

برای کسب موفقیت در هر زمینه ای، مطالعه حرف اول را میزند. برای این کار باید وقت بگذارید و آن را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. یکی از راه های مطمئن برای موفقیت در مطالعه، داشتن برنامه ریزی درسی است. شاید اوایل برایتان دشوار باشد، اما اگر به صورت دقیق و منسجم بر اساس الویت مطالب برنامه ریزی کنید حتما نتیجه بخش خواهد بود.

برنامه ریزی درسی - درخواست مشاوره تحصیلی

در مورد نحوه مطالعه صحیح و موثر بیشتر مقاله چگونه مطالعه موثری داشته باشیم را بخوانید.

اهمیت برنامه ریزی درسی

در صورت داشتن برنامه ریزی مناسب می توانید از زمان خود بیشترین بهره را ببرید و به همه فعالیت های خود رسیدگی کنید. اگر برای امتحان پیش رو برنامه ریزی کنید، قبل از امتحان از بلاتکلیفی و سردرگمی نجات پیدا خواهید کرد. در نتیجه اعتماد به نفس بالایی خواهید داشت و در امتحان موفق خواهید بود.

برنامه باعث افزایش تمرکز حواس می‌شود، زیرا با داشتن زمان معین ذهن به طور اتوماتیک آماده دریافت مطلب می‌شود و یادگیری افزایش می‌یابد.

نداشتن برنامه ریزی، باعث می‌شود که اطلاعات در دقایق پایانی پیش از امتحان در مغز انباشته شده و به درستی پردازش نشوند. به همین دلیل، ممکن است سریع فراموش شوند و همچنین آشفتگی هیجانی و اضطراب ذهنی را به وجود آورد.

نادیده گرفتن تنظیم برنامه منجر به غفلت در انجام تکالیف شده و باعث انباشته شدن دروس می‌شود و در نتیجه رغبت کمتری را برای مطالعه ایجاد می‌کند.

داشتن برنامه، به روشن شدن اهداف کمک می‌کند و منجر به شناخت بیشتر و تشخیص اهداف می‌شود.

تهیه فهرستی از موضوعات مورد مطالعه

اولین گام برای برنامه ریزی درسی این است که لیستی از تمام مواردی که نیاز به مطالعه دارید را تهیه کنید. هر آنچه که باید انجام دهید را روی کاغذ بنویسید. این کار به شما کمک می کند تا ایده هایتان در رابطه با کارهایی که قصد انجام آن را دارید، پرورش یابند. اگر موضوعات و ایده های خود را الویت بندی کنید، بهتر می توانید به آن ها رسیدگی کنید.

انجام کارهای مرتبط با هر موضوع

بعد از یادداشت کردن موضوعاتی که باید مطالعه کنید، سراغ لیست کارهایی که باید انجام دهید بروید. ممکن است زمان هایی که برای یک کار اختصاص می دهید تغییر کند. اگر هوشیار باشید می توانید از زمان های سوخته استفاده بهینه کنید.

به عنوان مثال، برای مطالعه یک کتاب درسی یا مرور کردن آن، لیستی از موضوعات آن را مشخص کنید. سپس زمان هایی را برای مطالعه اختصاص دهید. برای یادآوری دوباره مطالب بهتر است زمان دیگری را در نظر داشته باشید.

برنامه ریزی درسی - مرکز مشاوره دکتر برقعی

اولیت بندی لیست

بعد از تهیه لیستی از موضوعات، سعی کنید بر اساس اهمیت و مهم بودن آنها را الویت بندی کنید. با این کار می توانید برای موضوعاتی که مهم هستند زمان بیشتری را اختصاص دهید.

برای همه موضوعات مورد نظر خود یک شماره در نظر بگیرید. به عنوان مثال، برای درس ریاضی که به زمان بیشتری نیاز دارید شماره 1 و برای درس تاریخ عدد 5 را اختصاص دهید. اگر چندین موضوع یا امتحان مهم دارید، می توانید به آن یک ضریب سختی تعیین کنید.

بعد از این کار برای هر موضوع یا امتحان مقدار زمان مشخصی را در نظر بگیرید. حتما مدت زمانی که به مرور کردن نیاز است را مشخص کنید.

رسم جدول زمان بندی

قبل از هر چیز زمان هایی که در طول هفته می توانید به مطالعه بپردازید را مشخص کنید و در یک جدول بنویسید. سطر و ستون های جدول را با تاریخ و موضوع مورد مطالعه پر کنید. راز موفقیت در برنامه ریزی تحصیلی طراحی یک جدول برنامه ریزی است. با این کار کارهایی که انجام داده اید و قرار است انجام دهید را فراموش نخواهید کرد.

برای زمانبندی باید برنامه های دیگرتان را نیز بررسی کنید تا با برنامه های مهم درسی تان تداخل نداشته باشد. بدین ترتیب، با روند مطالعه و برنامه ریزی عادت خواهید کرد. در این میان، حتما ساعات تفریح و استراحت را برای تازه کردن ذهن خود در نظر داشته باشید.

ارزیابی برنامه ریزی درسی

بعد از ایجاد برنامه ریزی درسی، وقت آن رسیده که چگونگی گذراندن زمان تان را بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند تا بفهمید چه زمانی  و چه روش هایی برای اهداف مطالعاتی شما مناسب تر است.

  • تعیین کنید که چند ساعت در هفته مطالعه می کنید.
  • بررسی کنید در حال حاضر چند ساعت در هفته را با دوستان و خانواده وقت می گذرانید.
  • چند ساعت در هفته را به سرگرمی هایتان اختصاص می دهید.
  • بررسی کنید که کدام فعالیت ها را میتوان برای ذخیره زمان بیشتر حذف کرد.
  • اگر شاغل هستید، حتما در نظر داشته باشید که برنامه ریزی درسی تان با برنامه ریزی شغلی شما هماهنگی داشته باشند.

سبک مطالعه مناسب داشته باشید

داشتن برنامه ریزی درسی به تنهایی کافی نیست. شیوه و سبک مطالعاتی که برای شما مناسب تر است موضوع مهمی است. این کار به شما کمک می کند تا زمان هایی که به هدر رفته است را برای ذخیره زمان استفاده کنید.

برخی افراد نوع یادگیری آنها متفاوت است. قبل از هر چیز از خودتان بپرسید که چگونه مطالعه می کنید و چگونه یاد می گیرید. به عنوان مثال اگر یادگیری شنیداری تان بهتر است می توانید در زمان رانندگی یا پیاده روی این کار را انجام دهید.

اما اگر از لحاظ بصری بهتر یاد می گیرید. استفاده از مطالب تصویری و فیلم می تواند به شما کمک کند.

برنامه ریزی درسی -انتخاب رشته

پشتکار داشته باشید

حتی اگر برنامه ریزی دقیق و منظمی داشته باشید، اما در پیگیری آن ضعیف عمل کنید، موفق نخواهید شد. اجرای برنامه مهم ترین مرحله برنامه ریزی درسی است. برای این کار، خود را ملزم به اجرای برنامه کنید.

اگر معمولا تمرکزتان را از دست می دهید و زمان زیادی هدر می رود، سعی کنید برای وقت اضافه خود برنامه ریزی دیگری داشته باشید. برخی افراد به دنبال وقت تلف کردن هستند و درس خواندن را برای دقیقه نود میگذارند. برای جلوگیری از این کار حتما وقت اضافه ای برای خودتان اختصاص دهید.

برای نتیجه بهتر سعی کنید سرعت عمل خود را در اجرای کارها افزایش دهید. می توانید برای خود پاداش یا تشویق در نظر بگیرید.

مشاوره برنامه ریزی درسی با دکتر برقعی

برای داشتن برنامه ریزی درسی باید روش مطالعه دروس، راهکارهای مدیریت استرس و برنامه ریزی اختصاصی را در نظر بگیرید.

دکتر برقعی از بهترین مشاوره های تحصیلی است که می تواند به شما دانش آموزان عزیز در زمینه های مختلف از قبیل انتخاب رشته ، برنامه ریزی ، نحوه مدیریت استرس، نحوه تندخوانی و دادن انگیزه به دانش آموزان خدمات کاملاً حرفه ای را ارائه دهد.

در صورت دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با  دکتر برقعی در ارتباط باشید.

دکتر برقعی بهترین مشاوره تحصیلی را به شما ارائه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *